Archive | elokuu 2012

DIY superruokia Biokian avustuksella

Yksi perusasia Aidon kauneuden metsästämisessä on ruuan ravinteikkuus. Ihmisen ahneuden ja lyhytnäköisyyden seurauksena maaperä köyhtyy koko ajan, ja sitä myöten syömiemme ruokien ravintosisältö. Niinpä

EKA SÄÄNTÖ ON
syö lähiruokaa aina kun mahdollista

TOKA SÄÄNTÖ ON
syö luomua aina kun mahdollista

KOLMAS SÄÄNTÖ ON
Do-It-Yourself, aina kun se järjen rajoissa onnistuu. Omat järjen rajani kulkevat siinä, että idätän ituja ja esi-idätän palkokasveja ja joskus viljaa, sekä teen aina viherjauheen itse, mutta ostan marjajauheet, koska marjojen kuivaaminen on niin tolkuttoman hidasta ja ainakin mun taidoillani hiukan vaikeaa.

Viherjauhetta teen kuivaamalla kaikkea mahdollista vihreää (tarkkaan ottaen kiltti anoppini tekee sen :)). Kaikki ”ylimääräiset” salaatit menevät kuivuriin, samoin pinaatti, mangoldi, basilika, persilja, lehtiselleri, valkosipulinvarsi, lipstikka, tilli jne. Jauhan ja sekoitan ne. Tavallisesti lisään joukkoon hiukan kuivattua chilipalkoa. Jos minulla on kuivattua valkosipulia, saatan jauhaa sitäkin joukkoon.
Käytän viherjauhetta kaikessa mahdollisessa, ripottelen sitä tomaattimehun päälle, salaatteihin, keittoihin, patoihin, smoothieihin jne. Olen laittanut sitä sienipiirakkaan, myös pohjaan jonka olen tehnyt kauraleseistä, maamantelista, jauhetuista hampun- ja muista siemenistä ja pähkinöistä sekä spelttijauhoista.

Minulla on hyvin pienet säilytystilat, pieni pakastin, joka tavallisesti on täynnä riistaa. Niinpä syön marjat tuoreina aina kuin mahdollista, ja muulloin käytän marjajauheita. Käytän Biokian jauheita, koska paitsi että arvostan laatua, minulle on myös tärkeää se, että marjanpoimijoita kohdellaan kunnolla ja heille maksetaan kohtuullinen korvaus. Biokia on yksi Aidon kauneuden metsästysprojektin sponsoreista, heidän mukaantuloonsa vaikutti ratkaisevasti se, että he ovat juuri tämänkaltaisen terveyttä ja tasapainoisuutta edistävän toiminnan kannalla.

Marjajauheita ripottelen ihan samoin kaikkeen mahdolliseen. Käytän niitä omatekoisessa myslissä, smoothieissa, salaateissa ja vaikkapa sämpylöissä.

Aidon kauneuden metsästäjien suosikkijauheita ovat olleet mustikka ja tyrni. Itse tykkään niistä kaikista, puolukan ja karpalon ystävä kun olen.

– Varpu

Mainokset

Mitä kuuluu Johannan projektille?


Johanna kertoi projektin alkaessa parannuskohteistaan näin:

„Suhtautuminen ruokaan, olen tunnesyöppö, hyvässä ja pahassa. Haluan löytää liikkumisen ilon ja lopettaa selittelyn, kaikki tekosyyt on varmaankin jo käytetty loppuun. Ja erityisesti haaveilen että käyn juoksemassa mutta jos nyt kuitenkin alottaisin edes kävelyn. Virkeystason kohotusta ja myös sitä elämänilon palautumista voisi tuoda meidän kotiin. Oliskohan tuo yhdellä sanalla elämäntavanmuutos?

Ennen kaikkea haluan hikoilla eli saada kropan toimimaan. En muista että olisin hikoillut muuta kuin taivekohdista äärimmäisessä helteessä, saunassakin tai urheilusuorituksen aikana iho vain punottaa, piukottaa ja kuumottaa, se jos mikä on tukalaa.“

Terveydellisiä ongelmia Johannalla on ylipaino ja akne inversa (hikirauhastulehdus), joka aiheuttaa hikoilemattomuutta

RUOKAVALIO

Hannan yleisohjeet Johannalle:

Kasvisten syömistä on hyvä lisätä keinolla millä hyvänsä. Esim. viherpirtelöt voivat auttaa alkuun. Myös kaikenlaisia lisäkkeitä on hyvä opetella valmistamaan rutiinilla. Lämpimät kasvislisäkkeet ovat ok, kunhan niitä ei käristetä liiassa rasvassa lötköiksi. Suosi pikawokkausta ja höyryttämistä! : )
– kaurapuuroa voit syödä voilla
– kalanruotokammon taki kalan lisääminen aloitetaan uunilohella,
Toivomustesi mukaan aloitetaan ruokavaliomuutosten hahmottelu tiukemmalla ohjelmalla
Vehnä, sokeri ja maito jätetään kokonaan pois ja katsotaan mitä tapahtuu.
Maitotuotteiden tilalle:
Riisi-, kaura- ja soijamaidot (suosi kahta edellistä)
Kookoskerma kohtuudella käytettynä
Tofu
Alpron maustamaton soijajogurtti
Lehmänmaitoa sisältämätön fetajuusto (lampaan/vuohenmaidosta)
Vehnän tilalle gluteenittomat täysjyvätuotteet (leivo leipiä itse ja suosi täysjyvämakaroneja sekä täysjyvähiutaleita jne.)
Quinoa, hirssi, tattari, riisi kohtuudella.

Kolmen kuukauden maidottomuus ei vaikuttanut Johannan hikirauhastulehdukseen eikä soija sopinut hänelle, joten kesän mittaan ruokavaliota rukattiin osin uudelleen.

LISÄRAVINTEET

Antitox (Vogel)
D-vitamiini 2 tablettia eli 50 mikrogrammaa päivässä
Monivitamiini pakkausohjeen mukaan
Eskimon nestemäinen kalaöljy 2 tl / pv
Sinkkivalmiste 1 kapseli kolmesti päivässä
Hormonitoiminnan tueksi pakkausohjeen mukaan Easy Life
Helokkiöljyä 2 kapselia kerran päivässä
Maitohappobakteeria 1 kuuri, 1 kapseli päivässä
Ruusunjuurivalmiste Dynaforce Extra Strong
Glucobalance hiilihydraattipitoisen aterian jälkeen 1-2 kertaa päivässä

Hanna on projektin edetessä tarkentanut ja tarpeen mukaan muuttanut lisäravinneohjelmaa.

TREENIT

Kati Teriö Hanhivaaran liikuntakeskuksesta on tehnyt Johannalle kuntosaliohjelmia, uusin on viime viikolta, ”loppukiriohjelma”:

1. Lämmittely Variolla, tehot 2 min 8, 2 min 12,  2 min 13 ja 2 min 10
2. Jalkaprässi jossa 2 sarjaa 70 kg ja 1 sarja 80 kg, toistoja 12.
3. Taaksepäin ”potkut”  vuorojaloin, kolme sarjaa /jalka 25 kg, toistoja 12.
4. Soutua suurimmalla teholla ja mahdollisimman kovilla kierroksilla
5.Ylätalja 2 sarjaa 35 kg ja 15 toistoa
6. Pystypunnerrus askelkyykyssä Kinesis laitteella, 2 sarjaa teho 3, toistoja 12.
7. Penkkipunnerrus, kolme sarjaa 25 kg 12 toistoa.
8. Kulmasoutu, 3sarjaa, 10 kg, 12 toistoa
9. Lankku, ensin kyynärvarsien varassa niin kauan kuin suinkin pystyy ja siitä käsivarret suorina niin kauan kuin pystyy
10. Juoksumatolla juosten tehoilla 7-8  8 min josta 2 min välissä kävelyä, maton kallistus 2
11. Hyvää huomenta-liike, tanko hartioille (ehkä 20 kg) ja sen kanssa kumarrus 3 x 15.
12. Lankku, sama kuin nro 9
13. Vatsarutistus 3 sarjaa 25 kg 15 toistoa
14. Vinot vatsat kierrolla 2 sarjaa molemmille puolille 15 kg ja 12 toistoa
15. Pyöräily 8 min, tehot vaihtelee 2 min välein

Sarja tehdään melko pienillä tauoilla, niin että syke pysyisi mahdollisimman korkeana.

Johanna on itse lisäksi laatinut koko viikon ohjelman projektin viimeisiksi viikoiksi:

Tämä saliohjelma tehdään kolme kertaa viikossa, välipäivinä intervellijuoksua joista yhtenä mäkivetoja. Sunnuntai on lepopäivä. Mä olen huomannut että kun jaksaminen on parantunut ja ohjelma tiukentunut, into tehdä ja mennä salille on selvästi kasvanut. Nytkin tuntuu että mitä rankempi liike esim. liike nro 7 on toki haastava mutta sen jälkeen oli kyllä niin voittajafiilis, kun jaksoi sen viimeisenkin sarjan vaikka kädet meinas vetää siksakkia viimeisellä työnnöllä.
Joka liikkeen jälkeen täytyy aina kokeilla, onko otsa vieläkin märkä, olihan se 🙂
Tuota juoksua olen omin päin treenaillu. Olen sauvakävellyt hyvin mäkistä pururataa ja juossut loivemman pätkät. On tuntunut että kunto riittäisi mutta jalat vain hyytyy, voimat loppuu. Kropalla on melkoisesti totuteltavaa juoksuun, olen ottanut aika varovaisesti ettei ota polvien päälle. Ensi kesänä kun olen 20 kg pienempi, juoksentelen tuolla keposasti kuin Heidi konsanaan 🙂

HOIDOT

Tomi Anttilainen LaMentesta antoi Johannalle kolme hoitokertaa matalatehoisella terapia-laserilla ja sitten sarjan Nlite-hoitoja. Tomin mukaan terapialaser oli hyvä pohja Nlite-hoidoille. Nliten vaikutukset Johanna huomasi hyvin nopeasti.

Lisätietoja:
LaMente Oy

IHONHOITO
Johanna on käyttänyt Environin Sebuprepiä, Sebuwashia ja Sebutonea puhdistukseen, Avst3-voiteen käyttö alkoi juuri. Vartalon ongelma-alueilla hän käyttänyt A-vitamiinivoidetta.

”iho tuntuu ravitulta ja pehmeältä, sebutone on ihan ehdoton suosikki, se tuntuu auttavan näihin muihin pieniin patteihin. Varsinaisia paiseita mulla ei ole ollut nyt n. 3 viikkoon, kaulalla on ollut muutama finni mutta ne on varmasti hormonaalisia? Sebutone auttaa noihin muihin kuivattavasti.
Sarja jää varmasti käyttöön projektin loputtuakin, ja uskon että tällä sarjalla ikääntyminen ja sen merkit iholla ainakin viivästyy!”

Lisätietoja:
Environ-hoitosarjat

TULOKSIA
Johanna kertoo:

Painoa on lähtenyt -12 kg, senttejä vyötäröltä 10 cm ja lantiolta 9 cm. Olen ihan supertyytyväinen 🙂 Ruokaa ei tule oikeastaan enää edes mietittyä, äkilliset mieliteot on melko harvinaisia mikä on taas ihan mahtijuttu. Ja nyt mulla on se oma pikaruokakin, papusalaatti :). Purkkipapuja on koko ajan laatikossa jos tulee äkkinälkä tms. tilanteita.
Kaupassa mä olen kehittänyt sellasen menetelmän että kun/jos mulla tulee siellä ”huonoja ideoita” herkkujen suhteen, päätän että saan sen ottaa jos mun tekee mieli vielä kun olen kerännyt kaikki listan tuotteet, yleensä en enää edes muista hakea sitä tai sitten ei tee enää mieli.

Hikoilua on havaittavissa mutta kyllä se vaatii vieläkin melko paljon, mutta tämäkin on mahtava edistysaskel. Hikeä lisää! En tiedä mitä pateille tapahtui mutta niitä ei ole näkynyt pariin viikkoon, ei pieniä, ei vanhojen oireilua, ei niin mitään. Nyt kun vielä ymmärtäisin miksi näin.

Hiuksissa on ole vielä huomannut mitään suurta muutosta, ehkä latvat on pysynyt paremman kuntoisina.

TÄMÄN HETKEN TÄRKEIMMÄT TAVOITTEET

Nyt mä olen sitä juoksemista aloitellut niin tietenkin sen jatkaminen, onnistumisen tunteet on ollut ihan huippuja kun tajuaa että mä pystyn siihen, kunto kestää ja nousee!
Iso tavoite tietenkin on se että tämä liikkumien olisi luonnollinen osa arkea, sen haluaisin jäävän ja tuo hallittu syöminen.

Tavoite on myös että alkaisin arvostaa itseäni enemmän, pääkopan kanssa on melkoisesti tehtävää. Huono itsetunto vieläkin melkoisen huono.

– Varpu

Tomille kiitos!

Kuulin tänään suru-uutisen: sponsorimme Tomi Anttilainen (LaMente) on kuollut äkilliseen sairaskohtaukseen. Tapasin Tomin pari kolme kertaa, ja ehdin jo havaita kuinka syvällisesti hän oli aknehoitoihin perehtynyt – ja kuinka sympaattinen ihminen oli kyseessä.

Aidon kauneuden metsästäjät lähettävät kaiken myötätuntonsa Päiville!

– Varpu

Elina on löytänyt liikunnan ilon!

Elina personal trainerinsa Piian kanssa pelleilemässä.

Projektimme alkaessa Elina ilmoitti, että ”liikkuminen on aina ollut tosi pakkopullaa kun en mitään euforian tapaistakaan ole koskaan kokenut”. Hän ei omien sanojensa mukaan ollut kuitenkaan mikään liikunnan vihollinen, pikemminkin ”liikunta-välinpitämätön”. Elina kuvaili suhdettaan liikuntaan näin:

Mitä treeneihin tulee niin sali on varmaan vihon viimoinen paikka minulle, paitsi ehkä jotkut tanssipohjaiset ohjatut jutut, mutta epäilen jaksanko liikuttaa tätä 100 kiloa vai puuskutanko nurkassa ensimmäisen minuutin jälkeen. Peruspuntti on kuitenkin jotain mitä välttelen viimeiseen asti! 😀 Saman toistaminen kun viikosta toiseen kun on todella tylsää.
Kahvakuulasta en osaa sanoa mitään, kai sitä kokeilla voi? Minulle yleensä parhaat lajit on olleet sellaiset suht rauhalliset, mutta kuitenkin vaativat. Rakastan uuden oppimista ja se on ehkä se parhain motivaattori. Olen aina tykännyt tanssilajeista, yksi suosikkini oli itämainen tanssi, pirun vaikea laji vaikka ei heti uskoisi. Siedän myös uimista ja kävelyä, sauvoilla olisi kiva kokeilla kun elämä muuten painottuu pöydän ääressä istumiseen.
Tuohon personal traineriin en kyllä osaa mitään sanoa, sinänsä liikunta jollain tasolla kiinnostaa, mutta en kyllä kaipaa ketään kiljumaan viereen naama punasena ”jaksaa jaksaa, vedä vielä viisi!”. ;D Toisaalta tuommoiset liikuntakeskukset tarjoamisineen on mulle todella tuntemattomia paikkoja, jotta ehkä joku neuvo voisi olla paikallaan. Nuo joogat, meditoinnit ym rauhalliset kyllä kuullostaa hyvälle, samoin erilaiset venyttelyt ym. jotka helpottaisi jumittuneiden yläkropan lihasten kanssa. Arkiliikunta on sinänsä vähissä kun kauppa on naapurissa ja keskustaan on taas niin pitkä ettei sitä kävele/pyöräile kun jotkut ihan hulluimman. 😉 Toki kävelen aina kun mahdollista ja noi portaat voisi ottaa takaisin ohjelmaan. Tähän asuntoon muuttaessa kävelinkin usein portaita, mutta sitten sitä jotenkin laiskistu…

Mutta sitten kun kaikilla muilla oli personal trainer ja kuukausikortti kuntosalille, Elina kiinnostui, että hän kanssa… Pistin Elinan koeajalle: ilmoitin, ettei hän saa itselleen personal traineria ennen kuin osoittaa haluavansa liikkua. Elinan oli käytävä kävelylenkeillä ja raportoitava mulle, että tehtävä suoritettu. Fiksuna naisena Elina ymmärsi yskän :).

Tampereen Fressi sponsoroi Elinalle kuukausikortin.Sopivan personal trainerin löytäminen Elinalle oli aika kiinnostavaa salapoliisityötä: surfasin netissä tutkien tamperelaisia personal trainereita. Karsin pois kaikki, jotka vaikuttivat perinteisiltä ”jaksaa, jaksaa, vielä menee…” -kannustajilta. Löysin Piia Mäkisen nettisivut, ja huomasin heti hänen esittelystään, että tässä on sopiva valmentaja Elinalle. Piiasta henki se, että vaikka liikkuminen on tärkeää, elämässä on paljon muutakin. Lisäksi luin rivien välistä, että mimmillä on älliä, joten hän tulisi toimeen fiksun Elinan kanssa. Ilokseni Piia suostui projektiin!

Elina oli positiivisesti yllättynyt liikuntakeskus Fressistä: eivät siellä kaikki olleetkaan niin hoikkia ja fittejä kuin hän oli kuvitellut!

Ensimmäisen tapaamisen jälkeen Piia kertoi:

Tavattiin Elinan kanssa viime viikon torstaina ensimmäistä kertaa ja juteltiin tilanteista ja tavoitteista ja muusta mukavasta. Mietimme mielekästä tapaa lähteä liikkumaan ja bodybalance-, pilates- ym kehoa huoltavat tunnit tuntuivat järkevimmältä tavalta. Elina kokeilee omatoimisesti Fressissä muutamia tunteja ja seuraava tapaamisemme onkin,
kun Elina tulee minun pilates-tunnilleni Liikuntakeskus Leidiin ke 23.5.

Sovimme, että Elina ilmoittelisi minulle viikon liikkumisistaan (tai liikkumatta jättämisistään) aina viikon lopulla, jotta pysyn kärryillä ja voin tarvittaessa miettiä joitain keinoja lisätä motivaatiota kokeiluihin.

Viimeksi Piia raportoi:

Olemme Elinan kanssa tehneet kuntosalilla lihaskuntoharjoituksen, sellaisen koko kehon treenin, jolla pitäisi aineenvaihduntakin lähteä vähän isommalla vaihteella käyntiin. En silloin alkuun sellaista tuputtanut, kun Elinalla ei ollut kiinnostusta, mutta pienen pikaohjelman jälkeen totesi, ettei se nyt niin kauheasta ollutkaan, varsinkin jos saa tuloksia

Lisäksi Elina oli mun puistopilateksessa muutama viikko sitten. Tykkäsi siitäkin, mutta tää kesä ja nää kelit… 😛 Tasan kahtena keskiviikkona, toukokuusta alkaen, on ollut kuudelta aurinkoista. Silloin on ollut kivasti porukkaa tunnilla, mutta kyllä on ollut kyttäilemistä kotona vielä puolta tuntia ennen, että sataako siellä. Tai lähinnä, että sataako vettä
vai rakeita vai räntää. No, tänään on viimeistä kertaa tämän kesän puistopilates, toivottavasti ensi vuonna paremmalla sääonnella!

Elina on nyt muutaman kuukauden ajan käynyt säännöllisesti body balance -tunneilla. Jopa kuntosali on alkanut tuntua mukavalta paikalta!

Ajattelin ensi viikolla kokeilla vähän uusiakin lajeja mm. gymcircuittia, sh’bamia sekä joogaa. Katsotaan innostunko jostain noista vai jatkanko pelkällä balancella (x2) ja puntti+venyttelyllä.

Lisätietoja:

Liikuntakeskus Fressi

Tampereen Fressi

FitForm hyvinvointipalvelut/ Piia Mäkinen

Pilates- ja patikointimatkat
(ensi kesänä Portugaliin; ja jos vain aikataulut natsaavat,aion lähteä mukaan!)

– Varpu

Personal trainer Jessican opissa

Aidon kauneuden metsästäjiä ovat valmentaneet projektin ajan kolme personal traineria, joista yksi on Jessica Reiman (pian Lempinen). Hän on vastannut Heidin, kiireisen mutta sitäkin motivoituneemman perheenäidin kunto-ohjelmasta. Kyselimme Jessicalta ja Heidiltä näkemyksiä siitä mikä heidän yhteistyössään on ollut keskeistä.

Jessican esittely:
”Heippa, olen Personal Trainer Jessica Reiman, pian Lempinen. Olen saanut kunnian päästä mukaan Aidon kauneuden metsästäjien- projektiin mukaan. Olen koulutukseltani fysioterapeutti. Lisäksi olen kouluttautunut Trainer4you:n kautta kuntosalivalmentajaksi sekä kahvakuulaohjaajaksi. Tällä hetkellä työskentelen fysioterapeuttina yksityisessä fysioterapiayrityksessä sekä eräässä kuntokeskuksessa.
Liikunta on ollut aina intohimoni ja siitä ovat pitäneet huolen kehonrakentajavanhempani, joilta olen saanut korvaamatonta oppia siitä kuinka treenata ja syödä oikein. Terveessä kehossa on hyvä elää, se on keho jota kuljetat mukanasi elämän loppuun saakka, siitä kannattaa pitää huolta. Isäni mottoa lainatakseni: Tunti päivässä omalle kehollesi, omalla kunnollesi. Siitä ei verottaja ota pätkääkään!”

Näin Heidi kuvailee projektin etenemistä.

Alkukartoitus
Projektin alkupuolella treffattiin Kampin Fressissä Jessican kanssa. Sitä ennen olin palauttanut  hänelle alkukartoituskyselyn josta Jessica olikin poiminut ne asiat joita pelkäsinkin aloittaessani. Eli vihaan raudan pumppaamista! Se salilla käyminen ei vaan ole mun juttu!

Oma asenne kuntosaliharjoitteluun on se, että en tykkää kuntosalin laitteista. Mielummin haluan lihaskunnon kehittyvän omaa kroppaa käyttäen vastuksena. Jessica kunnioitti tätä minun näkemystä ja suunnittelikin minulle aloitusohjelman jossa oli mukana kahvakuula. Salille lähtö ei tuntunut ihan niin pakkopullalta tämän ansiosta.

Lisäksi lähdettiin kehittämään  minun jo aikaisemmin aloittamaani juoksuharrastusta, kahvakuulailu sitten tukemaan tätä.

Kiireisen naisen treeniohjelman rakenne
Treeniohjelmani on suhteellisen leppoisa jos niin voi sanoa. Treenimäärät ovat toteuttavissa kiireisen arjen ohella. Lähtökohtana on kehittää tätä hyvin alkanutta juoksuharrastusta. Ohjelmaa on muokattu hyvin vähän projektin edetessä, painoja, treeniaikaa, juoksumatkaa tarkasteltu tilanteen mukaan.

Tavoitteet ja niiden toteutuminen
Tavoitteenani oli saada se lihaskunnon kehittäminen mukaan arkeen. Lisäksi ulkonäöllisesti kutistaa senttejä ympäriltäni. Nälkä on kuitenkin kasvanut syödessä, olenkin alkanut leikittelemään uudella tavoitteella joka olisi puolikkaan maratonin suorittaminen, joka on paljon tälle entiselle sohvaperunalle.
Senttejä on kadonnut navan kohdalta hienosti!

Erityistä tässä valmennussuhteessa
Jessica on aivan ihanan pirtsakka ihminen. Hän antaa jo paljon energiaa ja uskoa omalla pirteydellänsä, joka ei kuitenkaan ole liian sokerista. Jessican palaute on aurinkoista.

Tulevaisuus
Liikunta pysyy mukana jatkossakin. Juokseminen pysyy kuvioissa varmasti mukana, koska luonnossa on vaan niin rauhoittavaa liikkua. Lisäksi kantapään kautta opittuna liikunta auttaa oikeasti arjessa. Se vaan on jotenkin voimaannuttavaa!

Jessican kommentit yhteistyöstä Heidin kanssa:
Heidin kanssa treenamisen voisi kiteyttää siten, että olemme yhdessä hakeneet Heidin elämään sopivat aikataulut ja treenimuodot. Heidin tavoitteenahan on ollut takaraivossa puolikas maratoni ja sen mukaan olemme edenneet. Harjoittelu on sisältänyt tietysti erilaisia juoksuharjoituksia, että lihaskuntoharjoituksia. Olemme panostaneet Heidin projektissa tasapainoon ja siihen, ettei liikunnasta tulisi pakonomaista vaan siinä säilyisi ilo ja riemu. Tähän olemme myös päässeet. Heidi on osannut kuunnella kehoaan ja olen myös siihen kannustanut. Kipeällä keholla ei missään tapauksessa saa liikkua. Lisäksi olemme opetelleet hieman uusia liikuntamuotoja kuten kahvakuulaa. Sen avulla harjoittelua voi toteuttaa myös kotona, aikataulujen olessa tiukat.