Urheiluhulluus osaksi arkea

Aidon kauneuden metsästysporukassamme on kolme Jyväskylän edustajaa – Aino, Katrianna ja minä. Eli raskaana oleva opiskelija, jalkapallouraansa lämmöllä muisteleva kiireinen perheenäiti ja traumatisoitunut ex-jääkiekkoilija.  Sijaintimme ansiosta meillä on ollut personal trainerinamme yksi Suomen kovimmista,  Timo Haikarainen. Hänen tehtävänään on ollut auttaa meitä löytämään inspiraatio säännölliseen liikkumiseen sekä edistää kehonkoostumuksemme osalta vähän kaikenlaisia tavoitteita.

Aino halusi liikunnan osaksi arkea ja isomman takapuolen. Katrianna kaipasi inspiraatiota ja uusia tuulia urheilemiseen sekä laihdutusta tukevan ohjelman. Oma tavoitteeni on ollut lähinnä se, että harrastaisin urheilemista ihan missä tahansa muodossaan tästä ikuisuuteen enkä jokaisen kiireisen elämänvaiheen yhteydessä pudottaisi ensimmäisenä tärkeää aktiviteettia pois ohjelmastani.

Kaikki ulkonäköön liittyvät päämäärät ovat olleet omalta osaltani vähän hakusessa. Kehonkuva oli aloittaessamme niin rikki, etten osannut sanoa mistään mitään tai oikein uskaltanut toivoakaan sen kummempia. Olen halunnut mieluiten katsoa mitä tapahtuu, kun tekee vähän, mutta tarpeeksi. Tietysti kiinteämpi keho, hyvin muodostunut takapuoli, six pack ja mikä milloinkin ovat ihan mukavia boonuksia endorfiinihuuman ohella, mutta nyt ne eivät ole olleet keskiössä. Terveyteen panostamisen ohella kaikki tulee kyllä onnistumaan. Lisäksi kyky miettiä omaa kehoa realistisesti on perustana hifistelevämmille fitness-ihanteille.

Tässäpä Timolle siis työmaata kerrakseen.

”Olen työskennellyt vuodesta 2002 jatkuvasti kuntosaliohjaajana, personal trainerina, urheiluvalmentajana sekä tutkimusprojekteissa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian ja terveystieteiden laitoksella. Valmennustyön lisäksi koulutan personal trainereita, kuntosaliohjaajia ja liikuntaneuvojia yhteistyössä Skandinavian johtavan kaupallisen liikunta-alan kouluttajan, SAFE Education, SATS Finlandin sekä Liikuntakeskus Pajulahden kanssa. Oma lajitaustani sisältää kamppailulajeja, yleisurheilua ja voimailua.”

-Timo Haikarainen (kotisivuillaan)

Timon kanssa tapasimme ensimmäisen kerran toukokuussa liikeratojamme kartoittavien testausten merkeissä. Jo alusta alkaen tuli selväksi, kuinka paljon merkitsee se, että lähtötilanteen ollessa mitä hyvänsä, saa kuulla jotain mukavaa omasta liikkumisestaan. Katrianna vetäisi punnerruksia Timon mukaan tyylikkäästi ja minä sain kuulla liikeratojeni olevan hienoja. Tämä lämmitti kovasti mieltämme ja sai aloittamaan varsinaisen ohjelman innolla ja itsetunnolla.

Timo suunnitteli meille liikunohjelmat, joihin sisältyisi niin kuntosalitreeniä isoilla painoilla kuin airobista harjoitteluakin. Tietysti jokaisen yksilöllisiin, ainutlaatuisiin tarpeisiin räätälöitynä. Itse olin erityisen innoissani siitä, että omassa ohjelmassani oli mukana maastaveto eli mave, jota jokaisen takapuolensa muodoista kiinnostuneen naisen kannattaisi tehdä. Aiheesta lisää myöhemmin. Jokaisella meistä oli aluksi melko maltillista treeniä, mutta kunnolla tehtynä seuraavina päivinä huomasi kyllä tehneenä.

Yhteistyötä Timon kanssa on jatkettu nyt reilusti pari kuukautta, jotka ovat lentäneet kuin siivillä. Välillä on tuntunut siltä, ettei tässä ole tullut treenattua juuri lainkaan, mutta tulokset puhukoon puolestaan.

  • Oma rasvaprosenttini on laskenut, köh, vähän lähemmäs ”bikinirajaa”, vaikken ole ehtinyt tehdä ruokavaliolleni muuta kuin heittää sekaan vähän lisää proteiinia. Pari kertaa viikossa olen yrittänyt pyörähtää salilla, mutta välillä kerrat ovat jääneet yhteen per viikko. Tämän ohella olen kävellyt tai pyöräillyt. En ole siis mikään mallioppilas, mutta kiireisenä yrittäjänä olen yrittänyt tässä asiassakin vain parhaani eli ei kovin paljoa.
  • Katriannan vyötäröltä on kadonnut seitsemän senttiä ja liikunnan ilo on taas löytynyt. Katrianna on nykyään se, joka piiskaa minutkin salille pumppaamaan rautaa, mikäli kyseinen aktiviteetti meinaa unohtua. On ollut ilo katsoa tuota asennetta ja varmistua siitä, että näillä otteilla mennään eikä meinata.
  • Ainolla suunta vyötärön kanssa menee toisinpäin, luonnollisista syistä. Raskaana olevan naisen elämään liikunta kuuluu olennaisena osana ja tässäkin elämänvaiheessa on erittäin suositeltavaa tukeutua personal trainerin ammattitaitoiseen osaamiseen oikeiden liikkeiden ja lajien valikoimiseksi.

Kaikkiaan voisin sanoa, että pari kuukautta on lyhyt aika juntata liikunta luonnolliseksi osaksi arkea näillä aikatauluilla, mutta nyt näyttää siltä, että paluuta entiseen ei ole. Emme halua enää luopua urheilusta missään nimessä. Ajatuskin entiseen liikkumattomuuteen palaamisesta tuntuu ensimmäistä kertaa elämässä täysin mahdottomalta. Niin paljon aihetta on tullut työstettyä myös pään sisällä.

Kaikkiaan meistä on tainnut tulla urheiluhulluja, mutta mukavan arkisesti. Ei liikaa harjoittelua, ei voimien äärirajoilla painimista, vaan treeniä omien resurssien mukaan. Kaikkein parasta on ollut mielestäni tunne siitä, ettei tarvitse miettiä kaikkea itse, vaan käytettävissä on Timon vakaa käytönnön kokemukseen ja vaativaan koulutukseen pohjautuva osaaminen. Olemme keskittyneet jokaisen kohdalla vain olennaiseen ja trainerin ohjauksessa mistä tahansa liikkeestä on saanut maksimimäärän hyötyä irti.

Toimintamallimme näyttää olevan tutkimustenkin mukaan tie pysyvään elämäntapojen muutokseen. Yleensä ne, jotka ovat onnistuneet ylläpitämään tuloksensa vielä vuosien seurannassa, ovat kokeneet tehneensä ”ei juuri mitään” ja aloittaneensa päättäväisen maltillisesti.

Lehden lueskelua ennen tositoimiin ryhtymistä. Lempiliike. 😉

Tässä vielä Katriannan kommentit tähänastisesta kokemuksesta:

”Minusta Timo on tosi ammattimaisesti aloittanut meidän kanssa. Tehnyt ohjelmaa ja muuttanut sitä tavoitteiden mukaisesti ja kuunnellen fiiliksiä. Omalta kohdaltani voin sanoa, että hämmästyttävää, miten esitin toiveita vartalon muokkauksesta ja esmes mulla oikeesti vyötäröstä lähti kuukaudessa 7cm joten se on sittenkin siellä syvällä piilossa mutta tulossa. On sitten omasta tekemisestä kiinni jos ei onnistu.. Ohjeet on selkeät, palaute rehellistä mutta tosi kivasti annettua ja positiiviseen piilotettua rakentavaa palautetta, lähinnä kuitenkin tsemppausta. Huipputraineri.” 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s