Mitä kuuluu AINON projektille?

Aino kertoi tavoitteistaan projektin alkaessa näin:

Olen aina ollut ihan tyytyväinen ulkonäkööni. Ainoa herkkä kohta minulle on laihuus: olen ollut suuren osan elämästäni alipainoinen, ja vaikka aikuisiällä olen pysynyt enimmäkseen ihannepainossani, rankemmat ajat vievät minulta helposti ruokahalun ja paino pääsee putoamaan. Eniten inhoan sitä, että laihan ihmisen painoa tuntuu olevan sopivaa kommentoida tavoilla, jotka ylipainosta puhuttaessa koettaisiin todella loukkaaviksi. Eniten haluaisin parantaa elimistöni fyysistä puolta. Haluaisin olla vahvempi ja jaksaa paremmin. Ulkonäköasioista haluaisin paremman ihon ja lihasta muutenkin luiden ympärille.

Hannan yleisohjeet Ainon ruokavalioon:

– Hemoglobiinin ja folaatin saannin kannalta vihreät vihannekset ovat hyväksi (Käyttöön otetaan viherpirtelöt)
– Raskausaikana (Aino sai jo projektin alkuvaiheessa yllätystiedon raskaudestaan) on aiemmin ollut ellotusta, mutta ei oksentelua. Verensokeri on siis tärkeä pitää tasaisena lyhyempien ruokaluvälien avulla. Eli noin 3 tunnin välein syömistä.
– Pähkinöitä lisätään ruokavalioon, opetellaan syömään kerralla kohtuumäärä, ei övereitä joista on aikaisemmin tullut huono olo.
– Rypsiöljyn vaihto oliiviöljyyn, avokadoon, pähkinöihin ja hamppuöljyyn. Oliiviöljy Vogelin Merum on hyväksi ja tästä voidaan tehdä omatekoista margariinia sekoittamalla 1:1:1 vettä, voita ja öljyä. Lapsen hermoston kehityksen takia on hyvä panostaa parhaisiin rasvoihin, joten edellämainittujen ohella lisäravinteisiin otetaan kalaöljy.
– Laadukkaan proteiinin saantia lisätään: raejuusto, pavut, linssit, pähkinät, tofu, riistaliha, kala, kana jne.

Ainon lisäravinteet:
– Raskausajan monivitamiini (Multivita, joka ei sisällä A-vitamiinia)
– Vogelin Bio Strath -yrttihiivavalmiste
– 1 D-vitamiinitabletti päivässä (25 mikrogrammaa)
– Eskimo-kalaöljy ohjeen mukaan, 1tl/vrk (ennen synnytystä kalaöljy jätetään ajoissa tauolle, jotta veri hyytyy varmasti normaalisti)
– Biomax-tyrniöljy ihon kuivumisen estämiseksi (normiannostus 2 kapselia 2 krt / pvssä) mutta nyt, koska kalaöljykin käytössä, annostuksena 2 kapselia 1 krt päivässä
– lisäproteiini (treenin jälkeen tai muuten vain pirtelöön), tällä hetkellä kokeilussa hamppuproteiini

Ainon treenit

Ainon personal trainerina toimii Timo Haikarainen, jonka kanssa on ollut kaksi tapaamista. Timo teki Ainolle kuntosaliohjelman, ja kaikki kolme Jyväskylän tyttöä (Ainon lisäksi Hanna ja Katrianna) treenaavat usein yhdessä Kuntokeskus Satsissa

Ainon ihonhoito:

Ainolla on käytössä Frantsilan yrttitilan Midsummer Rose -sarja, joka on tuntunut hyvältä. Aivan viime aikoina iho tuntuu menneen hitusen huonompaan suuntaan. Ainon oman käsityksen mukaan syytä on varmaan kelien muuttumisella, mutta iho saattaisi kaivata kuorintaa. Joten lisähoidoksi tulee Frantsilan Kuorintavoide.

Muut hoidot:

Toistaiseksi Aino on käynyt jalkahoidossa Hoitola Kaarina Krogeruksella, vyöhyketerapeuttinen jalkahieronta tuntui todella rentouttavalta gradustressin painamalle.

TULOKSIA

Aino kertoo:

Minulla menee varsin mukavasti. Stressi pukkaa päälle, mutta se on hallittavissa olevaa stressiä, joka vaan johtuu siitä, että graduaineiston deadline lähestyy. Olen kuitenkin edistänyt projektia varsin määrätietoisesti.

Painan tällä hetkellä 55 kiloa, eli saman verran kuin ennen edellistä raskautta. Kiloja olen saanut kerrytettyä projektin aikana 4 ja pahimmasta vaiheesta 6. Lastenosaston farkut eivät enää mene jalkaan (jee!) ja muunkin vaatekaapin joudun taas käymään läpi ja karsimaan suurimman osan liian pieninä varastoon odottamaan. Toivottavasti en joudu enää ikinä palaamaan niihin pienimpiin! Olen kuitenkin siinä tuskallisessa tilanteessa, ettei kaapissa mikään (alaosa) oikein istu päälle, kun maha kasvaa, mutta muuten olen vielä pienempi kuin edellisen raskauden aikana. suunta on kuitenkin oikea, ja kesällähän vaatteita ei oikeastaan tarvitse…

Ruokailurytmistä olen saanut pidettyä aika hyvin kiinni ja se on oikeastaan muuttunut osaksi arkea, niin ettei siihen enää tarvitse erikseen keskittyä. Protskun kanssa olen nyt kavereita. Olen heittänyt raejuustoa erinäisiin annoksiin ja proteiinijauhekin uppos ilman ongelmia. Eli parempaan päin ollaan ehdottomasti menty. Aamupala ei nyt vaan selvästi ole mun juttu, joten panostan lounaaseen ja välipalaan. Leivänpäällisiä koetan lisätä, mutta muuten runsaammat aamupalat taitavat jäädä poikkeuksiksi, ainakin tässä vaiheessa.

Raskauden myötä karkin yms. himo on kadonnut aika olemattomiin. Hedelmiä ja marjoja olen sen sijaan pistelly enemmän kuin aikaisemmin. Kalaöljyn kanssa on tehnyt tiukkaa, joten olen syönyt kapseleita aika usein, ettei jäisi kokonaan syömättä. Kalan syömistä olen myös lisännyt. Maitoa kittaan vähintään puoli litraa päivässä, usein koko litran.
Urheilua en ole oikein saanut vakiinnutettua osaksi arkea, kun viime aikoina on ollut reissaamista ja pidemmältä tulleita vieraita. Toisaalta itsestä tuntuu, että käytän noita tekosyynä jättää treenejä väliin. Aikataulutettu liikunta on mulle muutenkin hankala juttu: en jotenkin osaa joustaa, vaan lannistun väliin jääneestä treenistä. Mutta tänään on uusi päivä ja huomena uusi viikko, joten tänään tunnin lenkki ja huomenna salille, niin siitä se taas lähtee. Pitää vaan opetella ottamaan itselleen se aika.

TÄMÄNHETKISET TÄRKEIMMÄT TAVOITTEET

Gradustressin hallinta. Liikunnan säännöllistäminen osaksi arkea.

Tsemppiä Ainolle ja pienelle kasvavalle kaikkea hyvää!

– kirjoitti Varpu

Jätä kommentti