Lisäkauneutta ravinteista – syynissä kauneuspuristeet

Tällä kertaa on luvassa ravintovalmentajamme, Hanna Markukselan reportaasi ryhmän alkutaipaleista ravintolisien maailmassa. Hanna on Paula Heinosen kouluttama ravintovalmentaja, jonka työote pohjautuu ravitsemustieteen tarjoamaan tuoreimpaan tietoon ja funktionaalisen lääketieteen periaatteisiin.

Aidon kauneuden metsästäjien luottomerkit

Aidon kauneuden metsästäjien ravintovalmentajana olen vastuussa muiden tehtävieni ohella jokaisen ryhmäläisemme ruokavalion täydentämisestä tarvittavilla lisäravinteilla. Pelkkä monipuolinen ravinto ei aina riitä, joten erilaisten valmisteiden avulla voimme tehostaa merkittävästi erilaisten kauneus- ja terveystavoitteiden saavuttamista.

Tässä projektissa on ainutlaatuista se, että olemme Varpun kanssa pyytäneet itse mukaan joka ikisen sponsorin. Halusimme naisillemme vain parasta perustuen omaan kokemukseemme sekä tuotteiden hyvään maineeseen ja luotettaviin valmistusprosesseihin. Lisäravinteiden sektorilla seulamme ovat läpäisseet nämä sarjat.

Mukana menossa on siis monenlaista pulloa, purkkia ja pipettiä. Olenkin suositellut jokaiselle mimmille dosetin hankkimista valmisteiden muistamista helpottamaan. Kaikkea ei tietenkään annostella yhtä aikaa, vaan ravinteita otetaan kuureina, porrastetusti. Kohta aloitan esimerkiksi itse uuden kokeilun ottamalla käyttöön ihon nuorekkuutta edistävää hyaluronihappoa sisältävän Hankintatukun Vivania-valmisteen. Tätä ennen olen käyttänyt esimekiksi Acomax-hiusravinnetta ja todennut sen tehokkaaksi niin hiusten kuin kynsien kunnon kohentajana. Lisäksi kestosuosikkini on tehokas Twinlbin sinkkivalmiste, joka auttaa pitämään lievään akneoireiluun taipuvaisen ihoni aisoissa.

Käytettäessä yksittäisiä valmisteita, on hyvä varmistaa monivitamiinin ja muutaman kivennäisaineen avulla, että lisäravinnohjelman perusta on kunnossa ja ravintoaineet toimivat yhteistyössä edistäen toistensa vaikutusta. Siksi jokaisella meistä on käytössä myös Hankintatukun monivitamiinivalmiste, joka toimii pohjana yksilöllisen lisäravinneohjelman rakentamista varten.
Olen ollut kaikkiaan erittäin tyytyväinen valitsemiimme tuotemerkkeihin ja esittelen niitä jatkossa vielä tarkemmin.

Miksi monipuolinen ravinto ei aina riitä?

Nykypäivänä ei kannata aina luottaa siihen, että erilaisten vitamiinien, hivenaineiden ja kivennäisten tarve täyttyy pelkästään syömällä terveellisesti ja monipuolisesti.  Seuraavassa muutamia perusteita sille miksi.

  • Ruokapäiväkirjan perusteella ei voida koskaan täysin tarkasti kalkuloida, onko henkilön ravintoaineiden saanti riittävää. Meillä ei ole myös niin tehokkaita menetelmiä, että kaikkien ravinteiden pitoisuuksia kehossa voitaisiin tarkasti määrittää. Tästä johtuen kalliiden testien sijaan esimerkiksi magnesiumia kannattaa ottaa lisänä, jos haluaa ehkäistä lihaskramppeja sekä parantaa kehon kivennäisten tasapainoa.
  • Ravintoainepitoisuudet voivat vaihdella samankin ruoka-aineen kohdalla riippuen siitä, missä ruoka-aine on kasvatettu (onko maaperä köyhtynyt/rikas). Sillä on myös merkitystä mitä ravinnolle on tapahtunut matkalla ruokapöytään. Suomessa maaperä on mm. seleenin osalta köyhtynyt, joten meistä monella on tästä sydämen ja kilpirauhasen toiminnalle tärkeästä hivenaineesta vajausta. Myös kehon suuri raskasmetallikuorma voi lisätä seleenin tarvetta, sillä seleeni auttaa kehoa käsittelemään ja poistamaan raskasmetalleja kehosta.
  • Yksilöiden välillä on merkittäviä eroja siinä miten keho käsittelee eri ravinteita: kuinka hyvin ne imeytyvät ruoasta ja kuinka paljon niitä kuluu. Tähän vaikuttavat ikä, geenit, kehon tila, ruoansulatuskanavan kunto ja elämäntilanne. Esimerkiksi eräs ryhmäläisistämme oli syönyt jo ennen projektia D-vitamiinia reilulla annostuksella, mutta silti mitattaessa hänen D-vitamiinitasettaan ei päästy edes viitearvojen sisälle. Otimme käyttöön Hankintatukun D-vitamiinivalmisteen henkilökohtaisesti säädetyllä annnostuksella.
  • Myös aterian kokonaisuudella on väliä eli onko mukana imeytymistä edistäviä tai haittaavia tekijöitä (esim. maito haittaa raudan imeytymistä).
  • Ravintolisien tarpeellisuus on todella yksilöllinen juttu, joten suosittelen aina tarkistuttamaan oman lisäravinneohjelman asiantuntijalla. Tällöin säästyy rahaa, jota kuluu lisäravinneviidakossa harhailtaessa helposti vääriin valintoihin ja heikosti imeytyviin tuotteisiin. Lisäksi ammattilainen osaa keskittyä jokaisen asiakkaansa kohdalla juuri olennaiseen sekä säätää valmisteiden annostukset turvalliselle, mutta tehokkaalle tasolle.
Vaikka ruoasta saisi siis teoriassa kaiken tarvitsemansa se ei aina ole tae optimaalisista vitamiini-, hivenaine ja kivennäistaseista. Sen mitä saadaan, pitää myös imeytyä ja riittää kehon tarpeisiin, jotka voivat olla eri syistä johtuen melkoiset. Nykyaikana hyvän lisäravinneohjelman koostaminen on järkevä osa terveyden- ja kauneudenhoitoa ja  laatuun kannattaa todellakin panostaa. Seuraavissa kirjoituksissa nostan esittelyyn muutamia todella hyviä valmisteita, joita voisin suositella jo nyt lämpimästi naisille erilaisissa tilanteissa. Pysykää siis kanavalla.

Lisäksi kaikkien Jyväskylän seudulla liikkuvien kannattaa tulla kuuntelemaan vitamiini-, kivennäis- ja hivenaineluentoani huomenna 5.5. Kuokkalan kartanolle. Mukana on sairaalasolubiologi Reino Pitkänen, joka puhuu D-vitamiinista. Itse olen poiminut esittelyyn erityisesti sellaisia ravinteita, joihin suomalaisten kannattaisi kiinnittää huomiota. Kerron miten näiden saantia voi edistää ruokavalion avulla sekä mitä tulee ottaa huomioon lisäravinteita valittaessa. Täältä saat lisätietoja.
-Hanna
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s